Markos Dániel: Kaladesh szabály-összefoglaló

Szerző: admin / Kategória: Magic: the Gathering cikk / Dátum: 2016.09.21 19:27

 

 

Szeptember végén kerül a boltokba a Magic legújabb kiadása, mely Kaladesh világába kalauzol el minket. Az alábbiakban némi segítséget adok az új szabályok megértéséhez.

 

A kiadás szeptember 30-án, péntektől lesz használható. A standardon ekkor a Battle for Zendikar, Oath of the Gatewatch, Shadows over Innistrad, Eldritch Moon, és a Kaladesh kiadások lapjai játszhatók.

 

Marsterpiece Series: Kaladesh Inventions

 


 


 

Az előző Zendikar blokkból megismert expedíciók visszatérnek; ezúttal viszont nem földek, hanem híres találmányok, azaz artifactok kapnak speciális foil keretet. Mostantól fogva minden kiadásban lesznek ilyen lapok; ezeket a kiadás témája alapján választják ki.

 

A Kaladesh kiadásban 30 ilyen lap kap helyet. Ezek között vannak a kiadásban rendes formában megtalálható lapok; némelyik viszont régebbi lapok reprintje. Átlagosan 144 boosterenként lehet egyet bontani; azaz kicsit ritkábban, mint egy foil mythic rare-t.

 

Sealed versenyen a találmányok a pool részei, azaz szabadon használhatod azokat pakliépítéskor. Draft során a találmányok a boosterből ugyanúgy pick-elhetők és játszhatók, mint bármely más lap a boosterekben. Constructeden viszont a találmányok csak azon a formátumon játszhatók, ahol eleve legálisak – azaz nem válnak a standard és/vagy modern részévé!

 

Energy

 

A Kaladesh kiadás bevezet egy új erőforrást, az energy-t, melyet counterek formájában kapnak meg a játékosok – hasonlóan a poisonhöz vagy az experience-hez. Ez egy külön szimbólumot is kapott.

 


 

Energy countere a játékosoknak lehet – nincsenek permanensekhez kötve. Mivel a mennyisége folyamatosan változik, ezt érdemes leírni vagy kockával számolni.

 

Energy-t képességek révén kaphatsz – a hatás leírja, hogy pontosan mennyit (a szimbólumok számával megegyezőt). Más képességek pedig arra utasíthatnak, hogy fizess energy-t – ilyenkor a megfelelő számű energy countert vesztesz. Értelemszerűen nem fizethetsz több energy-t, mint ahány countered van. Ha nincs elég energy-d, a képességet sem használhatod.

 

Vehicle és Crew

 

A vehicle egy új artifact altípus. Ezeknek van egy crew képessége, amellyel lénnyé alakíthatók egy kör erejéig.

 


 

Minden vehicle-ön van egy power/toughness, de ez ne tévesszen meg senkit: ettől még nem lények! Lénnyé csak akkor alakulnak, ha használod a crew képességet. Ekkor a ráírt power/toughnessű lénnyé alakulnak.

 

Hogy is működik ez? Minden vehicle-ön van egy „Crew N” képesség. Ez egy aktivált képesség, mely így szól: „Tap any number of untapped creatures you control with total power N or greater: This permanent becomes an artifact creature until end of turn.” Azaz: el kell tappelni akármennyi lényt, amelyek összesített powerje nagyobb vagy egyenlő N-nél. Ekkor változik a vehicle lényé.

(Hangsúlyozom: nem N számú lényt kell tappelni, hanem N power-nyi lényt! Bocsi, Ornithopter, most nem sokat segítesz.)

Ha egy játékos bejelenti, hogy a crew képességet használja, arra más játékos nem reagálhat (pl. megakadályozni a képesség létrejöttét a lény kilövésével), mert ez a képesség aktiválási költsége.

 

Az így elforgatott lényre nem vonatkozik a summoning sickness szabály: a körben a battlefieldre került lényt is lehet tappelni a képességnek. Akár több lényt is tappelhetsz a szükségesnél. Utóbbira azért lehet szükség, mert egyes lényeknek vannak képességeik, amelyek a crew aktiválásakor érvényesülnek. Egyébként a tappelt lényeknek nincs köze a vehicle-hez, így a vehicle-t ért hatások nem hatnak a crew-re.

 


 

Ha a vehicle lénnyé alakul, onnantól úgy viselkedik, mint bármelyik artifact lény: támadhat, blokkolhat, sőt, még egy másik vehicle crew képességét is kifizetheti. Fontos megjegyezni, hogy amennyiben az adott körben érkezett a battlefieldre a vehicle, érvényesül a summoning sickness, azaz nem támadhat abban a körben!

 

Az így átalakított lénynek nem lesz típusa; a vehicle ugyanis nem lény- hanem artifact típus. Továbbá a vehicle lénnyé alakítása nem számít battlefieldre lépésnek; hisz már ott volt, csak típust változtatott.

 

Kompetitív játékosoknak: ahhoz, hogy egy vehicle támadhasson, már a támadók kijelölése előtt lénynek kell lennie, azaz a beginning of combat során kell átalakítani. Hasonlóképpen: blokkolni csak úgy tud, ha már a blokkolók kijelölése előtt lény, így a támadók kijelölése során kell átalakítani (azaz hiába tappelsz blokkoló lényeket a crew-höz, a vehicle-lel akkor már nem lehet blokkolni). A játékosok mindkét esetben cselekedhetnek a lénnyé alakulás után, a támadók/blokkolók kijelölése előtt.

 

Create

 


 

A create új megnevezés egy régi fogalomra. Jelentése: „Put a token onto the battlefield”. Ez nem jár szabálymódosítással; a régi lapok ugyanúgy működnek, mint eddig (persze errata-t azért kapnak).

 

Fabricate

 


 

A fabricate egy új kulcsszó, mely egy triggered ability-t takar. Jelentése: “When this permanent enters the battlefield, you may put N +1/+1 counters on it. If you don’t, create N 1/1 colorless Servo artifact creature tokens.” Azaz: amikor egy ilyen permanens kerül a battlefieldre, akkor választhatsz, hogy N számú +1/+1 countert teszel rá, vagy csinálsz két 1/1-es színtelen Servo artifact lény tokent.

 

Fontos: nem oszthatod meg a képességet! Vagy countereket pakolsz, vagy tokeneket készítesz.

 

Azt, hogy a countereket vagy a jelzőket kéred, a képesség kisülése során választod meg. Azaz a kiválasztás után már nem lehet reagálni a counterek pakolására vagy tokenek készítésére. Az ellenfél még nem tudhatja, mit teszel, ha reagálni szeretne a képességre.

 

Mivel a fabricate egy triggered ability, a lény nem eleve a counterekkel jön a battlefieldre, ha azt választod. A fenti lény 0/1-esként érkezik meg, majd a képessége felmegy a stackre. Ha az kisül, megkapja a countereket. Épp ezért lehet reagálni pl. a lény lepingelésével.

 

Ha nem tudsz a lényre +1/+1 countereket pakolni (mert pl. nincs már a battlefielden), akkor csak tokeneket készíthetsz.

 

Gearhulk-ok

 


 

Annak ellenére, hogy ez az öt lény artifact, színes manna van a költségükben, ily módon színes lénynek számítanak.

 

Fast Lands

 

Ez az öt föld kétféle mannát biztosít, de csak akkor jönnek állva a battlefieldre, ha kettő vagy kevesebb földed van.

 

 

 

Tehát: ha ez az első, második, vagy harmadik földed, állva jön a battlefieldre. Minden más esetben tappelve jön.

 

Ha több földdel egyszerre érkezik (Scapeshift, Warp World), akkor azokat nem veszi figyelembe, csupán a már battlefielden lévőket.

 

Story Spotlight lapok

 


 

A Kaladeshen zajló események öt kitüntettet lapot kaptak, amelyeken szövegdobozában egy planeswalker vízjel található. A vízjel – szokás szerint – nincs hatással a játékra.

 

***

 

Ha további szabálykérdésetek van, keressetek fel egy bírót! Mi mindig segítünk.

 

 

Jó szerencsét a Prerelease-en!